Column: Recruitment is pure marketing

Roel Ruijs – Regiomanager bij Continu schreef een korte column voor vakblad CoBouw. Een ode aan het recruitment vak.

Een goede vriend vroeg mij laatst of ik het niet jammer vind dat ik nooit iets met mijn marketingopleiding ben gaan doen.

Blijkbaar had hij niet helemaal door dat ik binnen mijn functie in de arbeidsbemiddeling juist 24/7 met marketing bezig ben.

 

Waarom slaagt het ene bedrijf er makkelijker in talent aan zich te binden dan het andere? 

Waarom lukt het de ene techneut beter om die gedroomde baan te krijgen dan de andere? Het antwoord is marketing. Pure marketing.

Iedere organisatie die ik help met haar recruitment is een merk met een eigen identiteit en imago.
Door de juiste medewerkers aan zo’n merk te verbinden, bouw ik mee aan dat merk. Andersom geldt exact hetzelfde.

De kandidaten die mij het vertrouwen geven voor hen op zoek te gaan naar hun droombaan, zijn ook een merk. Ze hebben een eigen identiteit en imago. Een imago gecreëerd door een ooit gekozen studierichting, een voormalig werkgever of bijvoorbeeld een vervelend gat in hun cv.

Als bemiddelaar kijk ik daarom continu door een marketingbril. Zo ga ik samen met kandidaten op zoek naar een onderscheidende ‘merkbelofte’. Geen loos verkooppraatje, maar een belofte die is gefundeerd op competenties, ambities en talent.

Samen met mijn team slaag ik er vaak in om deze mensen aan een baan te helpen die ze vooraf nooit voor mogelijk hielden. En het mooie is, na een paar jaar zitten ze meestal nog bij die organisatie. Voor mij is dat waar het om draait. Dat een match vanaf het eerste moment goed voelt én ook nog eens duurzaam blijkt op de langere termijn. Want dat betekent dat werkgevers en werknemers elkaars merk versterken. Waardoor ook mijn reputatie als bemiddelaar groeit.

Ik kan me geen mooiere marketing voorstellen.